• Door: Diederik de Groot

    Niet alleen hebben we door het coronavirus te maken met een gezondheidscrisis, ook de economie wordt ongekend hard getroffen. Een uitdagende en spannende tijd voor ondernemers, dús voor de leden van onze businessclub All Redblacks.

    In deze nieuwe rubriek spreken we steeds twee businessclubleden over hoe het hen vergaat tijdens de coronacrisis. Welke innovatieve oplossingen zij hebben bedacht om in bedrijf te blijven? Hoe zien zij de toekomst? En welke tips hebben zij voor andere ondernemers om er zo goed mogelijk doorheen te komen?

    Vandaag: Steven van Dijk van Dubbelsteyn | De Fonkert (sponsor jeugdvoetbal) en René van Oosten van Lekkerleasen.nl (sponsor seniorenvoetbal en shirtsponsor voetbalselectie).

  • Lekkerleasen.nl

    Half maart kreeg Lekkerleasen.nl volgens René van Oosten dezelfde schok te verwerken als de rest van de wereld. ‘’De volgende dag ben ik naar de zaak gegaan en heb ik de knopen geteld. Wat is dit voor bedreiging voor ons? We verwachtten dat klanten zouden stoppen en we minder onderhoudsklussen zouden krijgen. Toch hebben we het in het eerste half jaar van 2020 beter gedaan dan in 2019. De interesse voor nieuwe contracten is wel afgenomen, mensen rijden liever nog een jaar door. Daarnaast zie je dat als iemand nog geen leaseauto heeft, hij nu eerst nog even aankijkt wat de toekomst brengt.’’

    De coronacrisis dwingt Lekkerleasen.nl tot de nodige aanpassingen. Zoals bij bijna alle bedrijven wordt er veel thuisgewerkt, iets dat -tot verrassing van René- goed werkt: ‘’Ik ben een conservatieve ondernemer en ik wil betrokkenheid bij de zaak. Nu blijkt dat thuiswerken heel goed kan en dat het verantwoordelijkheidsgevoel juist groter wordt.’’

    Het bracht Lekkerleasen.nl ertoe om auto’s op een andere manier aan de man te brengen dan het gewend was. Omdat geïnteresseerden veel minder vaak fysiek naar de showroom komen om een auto te bekijken, kan dat nu digitaal. René: ‘’Een verkoper zit in een auto en laat de klant dan via videoverbinding zien hoe deze eruit ziet. Als een klant de auto wil hebben, brengen wij die naar hem toe. Ik merk dat we door de coronacrisis veel meer tijd en energie in iemand steken. We hebben minder potentiële klanten, dus moet het doel zijn om een groter deel van die groep ook daadwerkelijk binnen te halen.

    René heeft tot slot nog een boodschap voor andere ondernemers: ‘’Uiteindelijk lopen wij bijna allemaal tegen hetzelfde aan, wat voor bedrijf je ook hebt. Ik hoop dat ondernemers in deze tijd minder kijken naar wat er allemaal níet kan, maar juist naar wat er wél nog mogelijk is. Toch gaat het te veel over alle onmogelijkheden. Luister naar andere ondernemers over hoe zij de boel ondanks alles toch draaiende houden en profiteer daarvan.’’

    Dubbelsteyn | De Fonkert 

    Bij BMW- en Minidealer Dubbelsteyn | De Fonkert is de situatie vergelijkbaar. Steven van Dijk geeft aan dat het bedrijf zich er tot nu toe goed doorheen slaat: ‘’We hadden geluk dat onze showrooms en werkplaatsen open zijn gebleven. We hebben daar ook aardig wat mensen gezien.’’

    Toch merken ze bij Dubbelsteyn | De Fonkert ook de negatieve gevolgen van de crisis, vertelt Steven. ‘’Op de zakelijke markt hebben we het wel lastig. Niemand zal nu bij ons komen om eens even te gaan praten over de aankoop van 8 auto’s. Wel zien we dat er veel jong gebruikte auto’s worden verkocht. Mensen gaan niet op vakantie en gebruiken dat geld voor financiering van een auto. Ze hebben ook tijd om erover na te denken nu en zijn daarnaast huiverig om met het openbaar vervoer te reizen.’’

    Net als Lekkerleasen.nl kunnen potentiële klanten bij Dubbelsteyn | De Fonkert een digitale rondleiding door een auto krijgen en worden auto’s naar de klanten toegebracht, zelfs tot in Groningen. ‘Maar toch ontvangen we de mensen veel liever gewoon in onze eigen showroom’, tekent Steven daarbij aan. ‘’Het is juist onze kracht dat wij iedereen hier met open armen ontvangen en dat gaat een stuk minder makkelijk nu. Het online-kanaal zal wel blijven bestaan, maar ik hoop toch dat de mensen uiteindelijk weer in grotere getalen terugkomen naar onze showroom.’’

    ‘Mijn eigen netwerkactiviteiten zijn vrijwel stilgevallen’, vervolgt Steven. ‘’Ook dat werd allemaal een stuk minder en dan moet je dus naar alternatieven gaan kijken. Die alternatieven hebben we ook gevonden in het autodelen. Dat is iets waar we al heel ver meer waren, maar nu heeft het echt een vlucht genomen. Liever een auto delen, dan met de trein, is nu hoe veel mensen redeneren. Ook kijken we meer naar ‘sale en leaseback-constructies’. Dat was in het verleden wat onderbelicht, maar we zetten er nu steeds meer op in. Met Dubbelsteyn | De Fonkert-lease bieden we ook vreemde merken aan.’’