• Prijzen tijdens de Algemene Ledenvergadering op 9 november 2020

10 nov 2020
  • Op 9 november 2020 vond, voor het eerst in de geschiedenis van V.O.C., de Algemene  Ledenvergadering digitaal plaats als gevolg van de geldende corona-maatregelen. Dat liet onverlet dat, weliswaar van achter hun beeldschermen, wederom een aantal trotse V.O.C.-ers, prestigieuze prijzen ontving.  De cricketers werden ieder met een persoonlijk verhaal toegesproken door cricket-voorzitter Reinout van Ierschot. De ontvanger van de gouden speld en de vrijwilliger van het jaar door voorzitter René van Ierschot.

Gouden speld – Marja de Jong
    Marja de Jong zwaaide tijdens deze A.L.V. af als secretaris van het bestuur van V.O.C. en ontving eerder op deze dag uit handen van René van Ierschot de gouden speld en een prachtige bos bloemen. Marja beëindigt met haar bestuursperiode op V.O.C. een periode van 10 jaar intensief commissie werk en een periode van 16 jaar vrijwilligerswerk. V.O.C. is Marja veel dank verschuldigd voor al haar inspanningen.

Hans van Everdingen Bokaal – Rohan Malik
    De Hans van Everdingen Bokaal wordt ieder jaar uitgereikt aan een (jonge) V.O.C.’er die niet alleen zelf cricket speelt, maar ook tijd maakt om te helpen met de begeleiding en organisatie van de sport op V.O.C.. Die eer viel dit jaar met applaus te beurt aan Rohan Malik. Hij had dit jaar geen team om mee te spelen bij de jeugd, maar hij heeft samen met de andere oudere jeugdspelers wel meegespeeld in de zo succesvol verlopen onderlinge T10 wedstrijden op V.O.C. Hij was een vaste waarde bij de Super Sixes, maar hij was ook vaak bereid om in te vallen bij de andere teams. Ook voor de jeugd was hij van enorme waarde dit seizoen. Hij was vaak in de hal te vinden met andere jeugdspelers om extra te trainen. Daarnaast heeft hij jeugdcoach Tim de Kok een aantal keer geholpen met de jeugdtrainingen en heeft hij zelfs een keer last minute een training overgenomen toen Tim ziek was. Dit alles maakt dat Rohan Malik dit jaar een waardige ontvanger is van de Hans van Everdingen Bokaal.

Zeger Cornelis Trofee – Ellemijn Smit
    Ellemijn Smit mocht de Zeger Cornelis Trofee ontvangen. Ellemijn speelt al jaren met de jongens mee en heeft het daar erg naar haar zin. Ook speelt ze al een aantal jaar succesvol mee in de vertegenwoordigende jeugdelftallen, de Dutch Lionesses. De V.O.C. dames hebben haar al een aantal keer gevraagd om over te stappen, maar voorlopig speelt ze nog liever met de jongens mee en geef haar eens ongelijk. Ook de Excelsior meisjes hebben haar al geregeld gevraagd over te stappen naar hun team, maar ze blijft trouw aan de V.O.C. jeugd. Het mooie is dat ze deze prijs juist krijgt voor haar prestatie in een wedstrijd tegen Excelsior U15. Ze bowlde geweldig met 3 wickets voor 7 runs in 3 overs, inclusief 2 maidens. Ze had sowieso een goed seizoen met de bal, want ze was met 8 wickets een van de leading wicket-takers van de U15 dit jaar.

Wally van Weelde Trofee - Tim de Kok
    De prestatie van de winnaar van dit jaar werd in een van de laatste wedstrijden van dit seizoen geleverd. Vanwege de regen werd de uitwedstrijd op de Diepput ingekort naar 27 overs. Bij een stand van 31 voor 4 zag het er voor koploper HCC gunstig uit. Maar dat was het startschot voor een geweldig herstel van V.O.C. door het duo Jelte Schoonheim en de winnaar van dit jaar: Tim de Kok.

Samen zorgden ze er met een ongebroken partnership van 110 runs voor dat V.O.C. na een verdere inkorting tot 21 overs de innings eindigde op 141 runs. Tim liet de bowlers van HCC alle hoeken van het veld zien en keerde - geheel in Wally van Weelde stijl - met een geweldige snelle en agressieve 83 not out terug naar de kleedkamer. Hij lag on track voor een century maar die kans werd hem door de regen helaas ontnomen. De wedstrijd werd uiteindelijk na sterk bowlen en fielden gewonnen door V.O.C., en dat was de enige wedstrijd die HCC in de halve competitie verloor. We zijn heel blij dat hij dit jaar na een uitstapje weer is teruggekeerd in de selectie van V.O.C. 1 en dathij nu het hele jaar door een belangrijke rol speelt als coach van onze jeugdspelers.

Frans Ruychaver Beker - niet uitgereikt
    Op aangeven van de cricketcommissie is besloten om de Frans Ruychaver Beker dit jaar niet uit te reiken, aangezien er door de corona crisis deze zomer slechts vriendschappelijk is gespeeld. Er stond immers geen kampioenschap of degradatie op het spel. De richtlijn voor de toekenning is dat de prestatie moet plaatsvinden in een competitieve wedstrijd, en die wedstrijden zijn helaas dit jaar niet gespeeld. De commissie hoopt dat er volgend jaar weer een cricketer blij en trots gemaakt kan worden met deze mooie prijs.

Stef Deloni d’Aure – Maaike Westra-Smit
    De Stef Deloni d’Aure is de trofee die wordt uitgereikt aan de vrijwilliger van het jaar. Die eer ging dit jaar naar Maaike Westra-Smit vanwege de enorme inzet en energie waarmee zij het wedstrijdsecretariaat binnen het jeugvoetbal bestiert met anderen.

Het bestuur feliciteert Marja, Rohan, Ellemijn, Tim en Maaike nogmaals van harte met deze prestatie.