• De Algemene Ledenvergadering op 8 november 2021

• Tijdens de Algemene Ledenvergadering op 8 november 2021 ontvingen Finn Huigen, Maas Heere, Siebe van Wingerden en Boris Hoes belangrijke cricketprijzen en mooie woorden van cricket-voorzitter Reinout van Ierschot. Lees hieronder verder over hun bijzondere prestaties en de achtergrond van deze cricketprijzen.

Verder zijn in die vergadering op voorstel van het bestuur de leden

Dennis van den Broek
    Roberto Wiredu

benoemd tot Lid van Verdienste van de R.C.& V.V. V.O.C.

Roberto Wiredu

Iedereen die op zaterdag op V.O.C. komt, kan zien dat die drukste dag van de voetbalwee, al jaren soepel en op rolletjes. En zeker de V.O.C.-ers weten dat dat helemaal te danken is aan de inzet van Roberto en degenen die door hem worden geïnspireerd. Met zijn aanstekelijk enthousiasme zorgt Roberto er al jarenlang voor de dat de jeugd en hun ouders en ook de tegenstanders zich op zaterdag thuis voelen op V.O.C.
    Bovendien heeft Roberto al langer geleden eigenhandig het werven, opleiden en ontwikkelen van scheidsrechters voor zijn rekening genomen. Dat heeft geleid tot een keurcorps van jeugd-scheidsrechters die met enthousiasme, elan en vertrouwen jeugdwedstrijden fluiten. Voor zijn jarenlange inzet en buitengewone inzet voor V.O.C. komt het lidmaatschap van verdienste hem zonder meer toe.

Dennis van den Broek

Dennis behoort tot de groep van oer-V.O.C.-ers, die juist ook daarom veel terug doen in de organisatie van de club.

Naast zijn diverse andere activiteiten voor V.O.C. benadrukken wij vooral de rol van Dennis binnen de AllRedBlacks Business Club. Oorspronkelijk als lid van de sponsorcommissie heeft Dennis (samen met andere commissieleden) de groep van V.O.C.-sponsors uitgebreid en omgebouwd tot een Business Club waarmee de spreiding en ook de continuïteit van sponsorschap zeer is gediend. Dennis is de drijvende kracht achter de grote, gezellige en loyale sponsorcommunity van V.O.C.. Wie deze spreekstalmeester aan de microfoon aan het werk heeft gezien tijdens de bijeenkomsten van de businessclub, begrijpt waarom onze sponsors zo graag komen en betrokken zijn.

Maar ook al lijkt de wijze waarop Dennis die club onderhoudt soms wel eens wat jolig, zijn commissieleden en velen daarbuiten kennen ook zijn serieuze, zakelijke en degelijke kant. Zijn bijdragen aan V.O.C. kunnen moeilijk worden overschat en mede daarom komt ook aan hem het lidmaatschap van verdienste van harte toe.

Kees de Widt ontving de Stef Deloni d’Aure Trofee als Vrijwilliger van het jaar 2021.

Bij veel verenigingen zie je achterstanden in de contributie inning en veel verenigingen krijgen klachten over trage betalingen aan crediteuren. Bij V.O.C. blijken die goed op orde te zijn zelfs onder de moeilijker omstandigheden van de coronaperiode. Dat is te danken aan de onvermoeibare inzet van Kees de Widt. Kees zich daarnaast in het afgelopen jaar ook zeer verdienstelijk gemaakt bij de ondersteuning van steun- en subsidieaanvragen en last but not least bij de ‘Krasse Knarren’. Voor al zijn goede inzet is  besloten de Stef Deloni d’Aure Trofee uit te reiken aan Kees de Widt.

Hans van Everdingen Bokaal 2021

De Hans van Everdingen Bokaal wordt ieder jaar uitgereikt aan een (jonge) V.O.C.-er die niet alleen zelf cricket speelt, maar ook tijd en moeite neemt om als vrijwilliger te helpen met de begeleiding en organisatie van de prachtige cricketsport op V.O.C. Dit cricketseizoen valt de eer te beurt aan…… Finn Huigen!

Dit jaar speelde Finn een kort maar uitstekend seizoen in onze U17/19. Hij speelde alle wedstrijden, was een vaste waarde, pakte wickets en een paar mooie vangen. Met zijn vangen staat de winnaar gedeeld 2e. De verdiensten van Finn gaan echter verder dan alleen op het cricketveld. Finn hielp onze Head of Academy (Tim de Kok) met de Tip en Run en als er een beroep op Finn werd gedaan, stond hij er! Finn is een echte clubman die op en rond het veld een positieve rol speelt en een voorbeeld is voor veel jonge(re) cricketers op onze vereniging! Wij hopen dat Finn, samen met zijn ouders en broer Cian, nog lang op V.O.C. te bewonderen is en komend seizoen ook de ruggengraat zal vormen van de U17/19.

Dit alles maakt Finn Huigen de terechte en waardige winnaar van de Hans van Everdingen Bokaal!

Zeger Cornelis trofee

De winnaar van de Zeger Cornelis Trofee,

Maas Heere,

is hét voorbeeld dat voetbal en cricket op V.O.C. heel goed te combineren zijn. Daarbij doet Maas ook nog de extra trainingen bij de Dutch Lions, de jeugdteams van de KNCB. Hij is een echte clubjongen, waar hij eerder ook al eens een prijs voor gewonnen heeft.

De Zeger Cornelis Trofee ontvangt Maas voor zijn bowlingprestaties dit jaar. Hij is - samen met teamgenoot Roman in de u15 - op de tweede plek in de landelijke competitie geëindigd als het gaat om bowling statistieken. Hij pakte maar liefst 11 wickets. Bovenal verdient hij deze prijs vanwege een prestatie in de halve finale van U15 tegen Kampong/Hilversum op 29 augustus. V.O.C. begon toen met fielden en mede dankzij geweldig bowlen van deze speler stond Kampong/Hilversum na 14.5 overs met 64 runs weer aan de kant. Maas had hier een bijzonder groot aandeel in met een maiden, een wicket maiden en uiteindelijke cijfers van 5 wickets voor 6 runs in 4 overs.  V.O.C. maakte dit aantal gemakkelijk voor het verlies van 2 wickets in 7.4 overs, waarmee de landelijke finale werd bereikt.

FRANS RUYCHAVER BEKER 2021

Gelukkig werd er dit jaar weer een volledige cricketcompetitie gespeeld, zodat er ook weer gekeken kon worden naar een aansprekende prestatie voor het toekennen van de Frans Ruychaver beker.

Het seizoen verliep nogal wisselvallig. Na een goed begin kwamen er nogal wat onnodige nederlagen en eindigde V.O.C. op een toch wel wat teleurstellende 6e plaats. Gelukkig was er ook nog een positieve uitschieter, en wel het behalen van het landskampioenschap T20!

Wat betreft uitstekende persoonlijke prestaties, in de ingekorte competitiewedstrijd op 16 mei 2021 tegen Sparta, zette V.O.C. in 30 overs een totaal van 223 voor 0 in de boeken, waarna Sparta werd uitgebowled voor 100 runs, waarbij de 17-jarige Siebe van Wingerden een glansrol speelde door 6 wickets voor 23 runs te nemen. Siebe had een prima seizoen, in totaal nam hij in de competitie 22 wickets voor slechts 289 runs (waaronder ook nog 3 voor 4 tegen Punjab en 4 voor 11 tegen Dosti, welke beide wedstrijden ook gewonnen werden) !

Daarom heeft de Commissie besloten om de Frans Ruychaver Beker 2021 uit te reiken aan

Siebe van Wingerden

Wally van Weelde Trofee

De opvallende prestatie van de winnaar van dit jaar werd al in de 1e wedstrijd van het seizoen geleverd. Dit was weliswaar pas op 3 juli 2021, aangezien buiten het 1e elftal, de rest van de competities pas laat konden starten vanwege de Corona restricties.

De tegenstander Groen Geel maakte er 250 in 35 overs. Dat zou dus een pittige opgave worden voor ons ZAMI elftal. Na een moeizame start, zorgde de winnaar van dit jaar echter voor het nodige vuurwerk. De bowlers moesten de ballen vaak buiten het veld terugvinden, want hij sloeg maar liefst 12 zessen en 5 vieren, met het gebied square leg tot long on als favoriete hoek van het veld.

Met 112 runs in maar 71 ballen zorgde hij er samen met Tjeerd Anema in een partnership van 130 runs voor dat de wedstrijd kantelde in het voordeel van V.O.C. Nadat ze beiden uitgingen konden de laatste mannen de klus helaas niet meer klaren.

De Wally van Weelde Trofee is dit jaar zonder twijfel voor Boris Hoes!